lördag, oktober 07, 2006

Politics

– Vad ska jag säga? Läs bättre, lyssna bättre på mig, kommunicera med mig, säger Nyamko Sabuni.
Sabunis tips i radio till dem som anklagat henne för islamofobi var märkligt bakvänt, särskilt som hon tidigare arbetat som kommunikationsrådgivare på en pr-byrå. För är det inte snarare hennes uppgift, inte minst i egenskap av minister, att förklara sina ståndpunkter bättre om det nu är så att hennes kritiker missförstår henne? Det borde, typ, ligga i hennes intresse som folkvald.
Men det är samtidigt något med Sabunis brist på ödmjukhet som jag gillar, som kanske är nödvändig, och hon är en av få politiker som överhuvudtaget uppmärksammar könsstympning, till exempel i den kontroversiella pamfletten
Flickorna vi sviker, som förvisso innehåller en del obehagliga förslag. Bara det inte blir nykonservatism och någon jobbig kompromiss med socialminister Göran Hägglund av alltihop.
För ovanlighetens skull är förresten Göran Greider och Peter Wolodarski överens och båda har
uttryckt skepsis över Sabunis tillträde som integrations- och jämställdhetsminister. Jag ska åtminstone försöka vara försiktigt förhoppningsfull.

Uppdaterat onsdag, oktober 10, 2006:
Besläktat om Ayaan Hirsi Ali av Karin Olsson i Expressen.