onsdag, juli 26, 2006

Namnsdag

Igår hade jag namnsdag. Jacob. Det är ett bibliskt namn, eller något åt det hållet. Fick höra av en gatuförsäljare att det var ett turkiskt namn när jag var i Turkiet förrförra året. När jag för några helger sedan träffade några franska volleybollspelare fick jag upprepa det i snitt tre gångar per presentation.
Det har inte slagit mig förrän på senare år att amerikanskans Jake är en förkortning av Jacob. Jake för mig har alltid varit Jake Styles i tv-serien Jake and the Fatman.
I Steven D. Levitts Freakonomics undersöks i vilken utsträckning våra namn påverkar våra liv. (Levitt berättar om en far som döper sina två söner till Winner och Loser. Gissa vilken det går bra för.) Bland annat listas vilka namn som är mest "svarta" respektive "vita". För pojkar är DeShawn nummer ett på den svarta listan, Jake på den vita.
Jag vet inte vad det säger om mina chanser i livet. I USA ska jag enligt Levitt åtminstone kunna ha det ganska bra förspänt.
Kända Jacob: Bernoulli, Burckhardt, Dahlin, Grimm, Hellman, Irene (bilden).

2 Comments:

Blogger Leopard said...

Angående namnsdagen: läs min bastutext som kommer i morgon vid lunch.

5:55 em  
Blogger Jacob said...

Jögga, jag som hoppades på åtminstone någon anknytning till Fredrika!

11:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home