Kelis och Nas
När BET tidigare i år listade de hetaste svarta paren, hamnade Jada Pinkett och Will Smith överst, Beyoncé och Jay-Z tvåa, medan Kelis och Nas kom först på elfte plats. Detta fastän alla väl är överens om att Kelis och Nas, som man säger, äger allt och alla. Väl?
Jonas Hassen Khemiri kåserade för ett par veckor sedan i P1:s Godmorgon, Världen! om Dj Premiers solkiga (in a good way) och minimalistiskt melodiösa hiphopproduktioner från mitten av nittiotalet. Jag kände lite motvilligt igen mig. Kanske är det först och främst Nas man kommer att tänka på. Till Nas-debuten "Illmatic" från 1994 hade Premier gjort några av de mest karaktäristiska och epokgörande spåren, spår som bidrog till att en särskild östkustsljudbild idylliserades och många nostalgiska hiphoplyssnare mellan 25-35 är alltjämt fast i den. Nas sa saker jag inte riktigt förstod, invecklade ordflöden som jag lyfte tydligare betonade fraser ur och ropade med i.
Kelis intervjuades nyligen i hiphoptidningen XXL (1 2 3) och det framgår bland annat att hon numera samarbetar med Max Martin, vilket i en svensk kontext förstås känns helt bananas. Kelis får också en fråga angående feminism och hon menar att det inte är så märkligt och påpekar att hon been called worse things than a feminist. (I amerikansk populärkulturdebatt är väl feminism inte alltid en lika pk beståndsdel som i Sverige, och inom en machostursk hiphopkultur ses det som särskilt hotande - as it should.) Hon lanseras som talesperson för alla som är young, black and fabulous på bloggen med samma namn. Medan Beyoncé gör uddlösa låtar till Rosa Pantern-filmer sätter Kelis standard med "Bossy", och hennes "Millionaire" är en av de 20 bästa låtar 2000-talet hittills haft att bjuda på.
Men frågan är varför Beyoncé och Kelis ens ska jämföras med varandra. Hur mycket har de egentligen gemensamt? Okej, jämförts har i rättvisans också Nas och Jay-Z, även om alla hela tiden tyckt att Nas är sötare än Jay-Z. Men i dagsläget jämförs alla sångerskor inom R & B med just Beyoncé. Ta Christina Milian här, eller Rihanna här. Vem är sötast, vem sjunger bäst, vem är coolast, vem är ihop med vem. Hrm, det här var alltså mitt bidrag till eländet.
Jonas Hassen Khemiri kåserade för ett par veckor sedan i P1:s Godmorgon, Världen! om Dj Premiers solkiga (in a good way) och minimalistiskt melodiösa hiphopproduktioner från mitten av nittiotalet. Jag kände lite motvilligt igen mig. Kanske är det först och främst Nas man kommer att tänka på. Till Nas-debuten "Illmatic" från 1994 hade Premier gjort några av de mest karaktäristiska och epokgörande spåren, spår som bidrog till att en särskild östkustsljudbild idylliserades och många nostalgiska hiphoplyssnare mellan 25-35 är alltjämt fast i den. Nas sa saker jag inte riktigt förstod, invecklade ordflöden som jag lyfte tydligare betonade fraser ur och ropade med i.
Kelis intervjuades nyligen i hiphoptidningen XXL (1 2 3) och det framgår bland annat att hon numera samarbetar med Max Martin, vilket i en svensk kontext förstås känns helt bananas. Kelis får också en fråga angående feminism och hon menar att det inte är så märkligt och påpekar att hon been called worse things than a feminist. (I amerikansk populärkulturdebatt är väl feminism inte alltid en lika pk beståndsdel som i Sverige, och inom en machostursk hiphopkultur ses det som särskilt hotande - as it should.) Hon lanseras som talesperson för alla som är young, black and fabulous på bloggen med samma namn. Medan Beyoncé gör uddlösa låtar till Rosa Pantern-filmer sätter Kelis standard med "Bossy", och hennes "Millionaire" är en av de 20 bästa låtar 2000-talet hittills haft att bjuda på.
Men frågan är varför Beyoncé och Kelis ens ska jämföras med varandra. Hur mycket har de egentligen gemensamt? Okej, jämförts har i rättvisans också Nas och Jay-Z, även om alla hela tiden tyckt att Nas är sötare än Jay-Z. Men i dagsläget jämförs alla sångerskor inom R & B med just Beyoncé. Ta Christina Milian här, eller Rihanna här. Vem är sötast, vem sjunger bäst, vem är coolast, vem är ihop med vem. Hrm, det här var alltså mitt bidrag till eländet.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home