måndag, oktober 23, 2006

Krigsfilm och som vatten på en gås

I. För alla er Paul Virilio-lovers out there. Jag är först och främst en sucker för bevingade godsaker som den om att tänkandets reflektion ersatts av tyckandets reflex (en profetia om bloggfenomenet?) men Jan Holmberg knyter ihop det bra också.

II. Hösten 2006 gör Josefine Craaford tv-programmet Fling och nu pryder hon MQ:s annonser som om ingenting hänt. Inget ont om Josefine Craaford och inte för att MQ tidigare gjort sig kända för sin oförvitlighet i affischnamnssammanhang, plus att man väl ska låta bygones vara bygones, men känns inte en gnutta långsinthet nödvändig här? Någon slags mediekarantän? Fling!

III. Jag känner mig dum som räknat ut Weird Al Yankovic. Men nu har jag insett att håret
bara talar till hans fördel. Men av samma anledning undrar jag varför han ändå gjort sig av med glasögonen och mustaschen. Logiken?
"White & Nerdy", hans parodi på Chamillionaires "Ridin'", är med på svenska singellistan. I USA har den nått topp 10 och musikvideon
är YouTubes mest populära. Han är 47 år gammal förresten. Läs mer hos Slate.

Uppdaterat fredag, oktober 27, 2006:
Jag väljer att tolka kommentar nummer tre som en direkt uppmaning, så här
är Martin Degrells text om Paul Virilio från Sydsvenskan. Och ända sedan juni har faktiskt DN bjuckat på ett litet utdrag från boken i fråga, med en passande motsägelsefullt vacker bild.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Han är 47 år gammal förresten"

Och? Jag är 48 och jag äger! Hur gammal är du? (och spelar det nån roll?)

Puss-puss.

1:51 em  
Blogger Jacob said...

Ha! jag försökte mer få fram att han varit med länge i gemet. och jag hade lika gärna kunnat skriva: "Han har gäckat kändisar i 25 år förresten." Vilket samtidigt innebär att han gäckat kändisar under hela min livstid, vilket faktiskt haft viss betydelse för min uppväxt!

4:03 em  
Blogger Martin Degrell said...

Jag passar skamlöst på att påpeka att jag skrev om Virilio-boken i Sydsvenskan redan i augusti. (Dock inte lika långt och djuplodande.)

12:31 fm  
Blogger rasmus said...

Bilderna jag får upp när jag följer DN-länken är dels en karta över ett hiskeligt stormoväder, dels Per Unckels fejs. Kunde förvisso kanske ha funkat som "motsägelsefullt vacker" illustration till en Virilio-text, någon sådan syntes dock inte till.

12:37 em  
Blogger Jacob said...

Jösses, jag måste framstå som en sämsta sortens hypertext-prankster. Nu ska felet vara åtgärdat i alla fall! Annars är det DN som skämtar med mig...

6:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home