måndag, april 21, 2008

Händerna på täcket!


Jag förstår egentligen inte varför Bill Cosby fascinerar mig så mycket. Antagligen beror det på att fanns där på tv när jag var liten. Och var så rolig!

Jag fick Malcolm-Jamal Warners (han som spelade Theo) sedelärande handbok i att bli vuxen, Theo och jag, av min mormor en gång i tiden. Det var något år efter att serien slutat sändas på tv. Gissar att mormor köpt boken på rea. Jag minns att jag bläddrade lite i den och läste något om att onani är en dålig vana och att jag redan då, i unga år, förstod att den här boken nog var lite knasig.

Den konservativa sexualmoralen kännetecknar väl också Cosby den äldre. Av en händelse befann jag mig i USA när han höll sitt anförande på NAACP-galan 2004 och menade att fattiga svarta måste skärpa sig. Läs mer om hans moralistiska mission i Ta-Nehisi Coates Atlantic-reportage.

(Måste understryka att min mormor inte är någon överdrivet sexualkonservativ kvinna vad jag vet. Hon köpte säkert bara boken till mig för att den hade ett käckt omslag. Och var på rea.)