fredag, februari 29, 2008

Istället för Raymond Williams

-Peter Bradshaw inte imponerad av von Triers Direktören för det hele (inte jag heller).

-Kamferdroppar om Filmrutan (och flm).

-Det här var bra. Eventuellt det här också, på något sätt, kanske.

-Natalia Kazmierska erbjuder "historien bakom" Bang-konflikten. Men jag förstår ändå inte, jag menar kan det inte vara så enkelt bara att styrelsen faktiskt är bekymrade över den sjunkande upplagan och att det inte bara är ett offentligt alibi i en källarmaktkamp?

-Ibland när vi har lågt blodsocker på flm-redaktionen spelar vi Filmbatalj, ett slags magiskt kortspel för cineaster i åldrarna 9-14 år. Det går ut på att förödmjuka den andres filmsmak med olika tillhyggen, och somliga filmkritiker utgör mäktiga allianser medan andra recensenter kanske inte direkt motsvarar trumf på hand. När jag häromdagen förklarade att No country for old men var en "stor filmupplevelse" möttes jag av kall tystnad. En stumhet som gjorde gällande att någon som gillar något som gjorts av någon som gjort The Big Lebowski förtjänar förakt. Men idag, när jag ser att Maaret Koskinen ger No country for old men högsta betyg, fylls jag av tillförsikt. Koskinen motsvarar, som ni kanske förstår, tja, "The Queen of Sheba's Pearls" i Filmbatalj.

5 Comments:

Blogger Charlotte W said...

Ja, Bosseldals artikel var verkligen bra.
Och jag känner med snubben som gillar damcyklar.

3:08 em  
Blogger Hynek Pallas said...

He he. Kul spel. Får väl ursäkta om min recension i sådana fall ger svarte petter på hand. Det råder verkligen olika delar om filmen, har redan diskuterat den med flera personer. Alltid skoj när biofilmer och recensioner kan ha den effekten. Riktigt bra är den hur som, jag skall ha en Coen-revival nu i veckan bara för det.

10:37 fm  
Blogger Jacob said...

Charlotte: Mmm, gillar verkligen det där nedmonterande och isärplockande. Och då syftar jag inte på cyklarna...

Hynek: Ingår Intolerable cruelty i din revival? :)

11:17 fm  
Blogger Hynek Pallas said...

nej du, det blir en mycket selektiv tillbakablick. ingen ixxxxxxxxxe cxxxxxy och ingen lxxxxxxxxxs.

11:21 fm  
Blogger Hynek Pallas said...

...och det skall förstås stå "olika åsikter" eller "delade meningar". kortslutning.

12:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home