Titta på VM

Kan bara hoppas att TV4+ försöker bli sportens svar SVT24 och börjar visa, typ, Örebro SK:s träningar. Jag menar, jag tittar lika gärna på det som på något slentrianföredrag av Ursula Berge. Herish Kuhis kinder som blir röda av andfåddhet, Patrik Anttonen som snubblar på bollen och Lars Larsen som pratar danska.
Allt det här excessiva synliggörandet påminner lite om Säffles webcam som Jörgen uppmärksammade förut. Allt blir tillgängligt, visas upp och ställs ut, bara för att möjligheten finns. Jag har pratat om informationsöverflöden förut (vilken självmedveten skribent har inte det den här sidan 1980-talet?). Det gäller nu bara att hitta guldkornen också. Säffles webcam är förstås ett av dem, och här är ett annat.
Namedropping och tvångsmässigt "teoretiserande" (valfritt): Vår tids bildmani möjliggjordes först av fotografiet på 1840-talet och sedan av filmkameran mot slutet av 1800-talet. Tyske filmteoretikern Siegfried Kracauer poängterade de rörliga bildernas ursprung i just fotografiet och såg tekniken som ett sätt att registrera det flyktiga och förgängliga, det slumpmässiga flöde som är livet. För filosofen Maurice Merleau-Ponty var den filmiska erfarenheten en medierad erfarenhet av varat-i-världen. Och verklighetskänslan som de rörliga bilderna skapar är enligt Deleuze inte någon illusion eftersom de, genom just rörelsen, faktiskt är något ur verkligheten. Liksom Bergson menar han ju att världen är en universell och dynamisk rörelse av universella och dynamiska bilder. De rörliga bilderna kan synliggöra det vi på grund utav vår perceptions begränsning inte uppfattat tidigare. Film producerar verklighet.
1 Comments:
Du är en usel tippare, trots att du hade öppet mål.
Säffles webcam var bättre, men det säger förstås inte mycket.
FORZA JC!
Skicka en kommentar
<< Home