torsdag, maj 18, 2006

Da Vinci-koden (2006)

Nej, den var inte bra. För feg och trög.
Men på Rigoletto på pressvisningen igår var det hela 216 personer, tror jag. Bland annat spanare från P1 och kändisbloggare och Cecilia Hagen. Nils-Petter Sundgren också, fastän han fått sparken från TV4 (stay strong).
Apropå övervakning: De beslagtog mobiltelefoner och mp3-spelare i entrén, inte iklädda svarta kostymer, som på MI:III-pressvisningen, utan vanliga väktaruniformer, trots att det hade känts mer kongenialt med någon sorts katolikutstyrsel. Men trots det hade de sen mage att spionera med kikare (fantastiskt!) från balkongen.
Jeanette Gentele, ordförande i Filmkritikerförbundet (hur går man med där?), är missnöjd. Kanske var det därför hon bara gav filmen en trea i SvD. Hon har ju så vitt jag vet aldrig gett en film lägre än fyra i betyg tidigare. Till och med den där helskräpiga franska snutrullen gav hon en femma förra veckan.
Men på något perverterat sätt gillar jag verkligen det där tilltaget med kikarna. Tar liksom bioupplevelsen till helt nya höjder, med inverterad voyeurism och övervakningsestetik, ungefär. Det skulle ha passat perfekt i en psykoanalytisk receptionsstudie på sjuttiotalet. Ack.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmm, kliar det i filmvetarfingrarna nu? Din blogg är bra och rolig i alla fall tycker jag! Förresten har du lyckats väl med ditt foto, ovanligt fin skärpa för att vara med mobilkamera! I jackärmen antar jag?

5:45 em  
Blogger Jacob said...

Mmm, filmvetare i England på sjuttiotalet hade varit något.
Kul att du gillar bloggen! Som det är nu utgör ju du dess huvudsakliga målgrupp. Andra besöker den bara efter yttre påtryckningar...
Jackärmen, naturligtvis. Visste du förresten att jag kallades för Jackan när jag var liten?
Jag ser fram emot den videon! Synd på vädret bara...

7:04 em  
Blogger Leopard said...

En kod.

hdqtbqtj

Och vips, så är inlägget skrivet.

3:58 em  
Blogger Jacob said...

Jörgen, du är så himla meta!

3:27 em  
Anonymous Anonym said...

Såg den igår, kändes något som om jag hade tagit överdos av sömtabletter (oj vilken
lyrisk filmkritiker jag är). Tankarna drogs iväg till vilka teorier som vore mer spännande och skojiga...

Kom tänka på en film där mohammed äter korv (fläsk) med bröd hela
dagarna, då hans senap en dag tar slut och det bryter ut
krig mot grupper som besitter mer senap? Neh, nu blir
det för mycket svammel... tänkte mer skriva HEJ!

/Kay

6:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home