fredag, maj 19, 2006

Alternativnytta

Just när jag ska sätta mig i soffan för att läsa Beslutsmodeller av Edlund, Högberg och Leonardz, dimper nya nummer av Arena och Sight & Sound simultant ned genom brevinkastet. Snabbt bestämmer jag mig för att ta itu med tidningarna och lyssna på Dario Moreno istället för att memorera studentlitteraturen under sakral tystnad. Ett föga rationellt beslut med tanke på min förestående tenta och enligt Beslutsmodeller grundar det sig troligen på intuition och känsla snarare än tanke och sinnesförnimmelse.
Arena skriver som vanligt bra om intressanta och aktuella saker. Isobel Hadley-Kamptz gör en redig sammanfattning av borgerlighetens ambivalenta förhållande till feminism, komplett med illustrativa Johan Forssell- och Susanna Popova-citat. Sen vet jag inte hur korrekt hennes beskrivning av radikalfeminismen, att dess ”grundföreställning [är] att män är onda och kvinnor goda”, är. (Radikalfeminismen får som vanligt beteckna det hyperboliska, medan det aldrig klarläggs exakt vad den förmodas utgöras av.) Emellertid är, vilket Hadley-Kamptz påpekar, en dynamisk förståelse av makt att föredra. Också den enskilda människans makt är relativ och flyktig då, som jag tror att Foucault skriver, exempelvis en direktör, mäktig inom ramarna för sitt ämbete, efter jobbet mycket väl kan gå hem och bli misshandlad av en tyrannisk partner.
Sen fortgår ”Dystopivänstern”-debatten, den som handlar om att delar av vänstern blundar för att hundratals miljoner människor färre nu tvingas leva i extrem fattigdom, och att det är fantastiskt! Mycket av debatten tycks kännetecknas av hur svårt det är att hålla två tankar i huvudet samtidigt: Att det faktiskt blir både bättre och sämre. Samtidigt! Tanken svindlar, onekligen.
Men Sight & Sound får jag nog läsa efter Beslutsmodeller. Bland annat recenseras Jafar Panahis Offside (bilden)! Och så är det Cannes-special, förstås.