lördag, april 07, 2007

Från påskägget

Storsvindlaren Dimitrios (1944)
Jag satt och väntade på att Peter Lorre skulle bli ond. Det blev han aldrig. Lorre spelar en deckarförfattare som blir inblandad i
sydösteuropeiska spionförvecklingar när han gör research till en ny bok. Jo, meta. Sydney Greenstreet spelar naturligtvis halvt om halvt renhårig britt. Njutbart. Kanske ändå en minor Jean Negulesco, som far eller son i The Squid and the Whale skulle sagt.

Hot Fuzz (2007)
Oväntat, med tanke på filmaffischen, och jag har inte sett Shaun of the Dead, rolig parodi på amerikansk snutaction. Men med betydligt fler trådar än så: 1) Humor som uppstår när en paragrafryttare från London förflyttas till det lilla samhället Sandford och konfronteras med den engelska landsbygdens laissez faire. 2) Blodiga seriemördarmord. 3) Male bonding. 4) Gerontokrati. 5) Provinsiell masspsykos. 6) Timothy Dalton som slipprig retailer. 7) Ej att förväxlas med Kopps. 8) Biopremiär fredag.

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö (2005)
Jonas Karlsson behållningen i 50-talsvykort i FÄRG. Inte för att Maria Lundquists son misskötte sig. Kan annars inte riktigt bestämma mig för om jag ska bli berörd av sånt här eller bara ana Håkan Nesser i mossen. Men habilt ändå. Kul också att höra saliga Örebro-Kuriren nämnas vid namn (eller nästan, Måns Nathanaelsson (!) sa "Kurren") i en nutida svenska film. Hur ofta händer det?

Hämnaren från Alcatraz (1967)
Äntligen struken från protokollet över osedda Lee Marvin-klassiker. Men inte mycket att hurra för. Lee Marvin ser ut som åttio och ligger med brudar runt de trettio. Så mycket hade jag väntat mig. Men jag kan inte riktigt med de "moderna" bildlösningarna.
Misstänker att den åldrats betänkligt och att jag dessut0m borde haft mitt Lee Marvin-maraton för flera år sedan för att verkligen maximera nyttan.