torsdag, mars 22, 2007

Nyfeminism och nypopvänster

Jag undrar om inte feminismens backlash i Sverige har nått vägs ände. Klart folk tröttnar till slut. För det har varit vårdbidrag och livspussel för hela slanten, och det kan knappast vara en slump att den feministiska tidskriften Bang fått konkurrens om varumärket av ett rengöringsmedel. Vi fattar!
Därför är jag osäker på om GB har koll på de populistiska vindarna när de döper en rosa glass med glitter i pinnen, till Girlie. Man ska nog inte vänta sig lika många mediala ryggdunkar som med Nogger Black. För om Centrum mot rasisms kampanj mot Nogger Black möttes av folkets hån, kan jag tänka mig att JämO skulle få gehör för ett uttalande mot Girlie. Borta är den urskillningslösa vrede som utmålade feminismen till samhällets fiende nummer ett för bara något år sedan, nja, eller?
Men kanske kan en viss uppmjukning ha att göra med en allmän post election depression och en pågående mobilisering vänsterut. Sånt här går tycks ju gå lite i cykler.
Jag förväntar mig såväl nyfeminism som nypopvänster i Kulturfredag framöver, och jag välkomnar det.