fredag, juni 08, 2007

Ice cream headache

I. Lyssna på underhållande intervju med Larry Wilmore, Senior Black Correspondent på The Daily Show, här (scrolla ner till programmet den 6/6).

II. Redig rekapitulation av det franska valet här. Men inte ett ord om Turkiet. Inte heller i Jane Kramers aprilartikel om första rundan (förutom vid ett tillfälle där Bayrou säger att han inte vill ha ett större Europa). Nå, det kanske inte är lika intressant från en amerikansk horisont.
Sarkozy har åtminstone lovat att han inte ska ta upp frågan om det turkiska medlemskapet i EU-toppmötet i Bryssel om två veckor, samtidigt som han ledigt inskärper att Turkiet inte har någon plats i EU. Gosse.
I kategorin bildade-män-som-får-uttala-sig-i-P1 finns Sveriges generalkonsul i Turkiet Ingmar Karlsson. Jag köar för att låna hans nya Europa och turken där han argumenterar för ett turkiskt EU-medlemskap. Dilsa Demirbag-Sten gillade inte riktigt det där, förstås, och svarade med en lista på saker som är dåliga med Turkiet. Lennart Berntson är skeptisk och ser inte den historiska samhörigheten. Är jag bara en naiv entusiast? Ska jag se om Midnight Express?

4 Comments:

Blogger Martin Degrell said...

Nitpick: Larry Wilmore, inte Wilmore Shines. Bra intervju. Hans inslag tillsammans med John Oliver har varit fantastiska.

3:20 em  
Blogger Jacob said...

Haha, my bad. Tack. Saxade lite huvudlöst från hemsidan. Skrev ju att jag hade ice cream headache...

12:18 em  
Blogger Charlotte W said...

Jag kanske också är naiv, men jag tror det är sämre och mer riskabelt i alla avseenden att nobba Turkiet. Europa behöver visa att man klarar av att ta in ett muslimskt land i EU. Och landet lär inte bli mer demokratiskt genom att det ställs utanför, backlashen har redan varit påtaglig. Man tar inte heller sitt ansvar mot den kurdiska minoriteten om man liksom avhändar sig möjligheten att ha inflytande över deras situation.

12:36 em  
Blogger Jacob said...

Mmm, jag har inget att invända!

3:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home