tisdag, maj 22, 2007

Hergé bastar 100

Blir uppringd av en man från Örebro som är diagnostiserad med "Aspergers på Frankrike" och frågar mig om vägen till Sjöhistoriska. Jag borde ju veta eftersom jag ”har glasögon och ser ut som en nörd och inte haft en vettig frisyr på fem år”. Point taken.
På lördag öppnar nämligen utställningen "Tintin till sjöss" och Tintin är mer eller mindre fransk i örebroarens ögon.

Det är mycket på gång nu med anledning av Hergés första sekel. Han skulle faktiskt fyllt 100 år just idag.
Personligen blir jag naturligtvis mest exalterad över den utannonserade Tintin-filmatiseringen. Jag försöker utan större framgång övertyga frankofilen om att den kommer att vara på engelska och ha Gérard Depardieu som "belgiskt" alibi i titelrollen.

Men nu ska vi inte ta någonting för givet i språkfrågan. Med tanke på att Peter Jackson och Steven Spielberg inte ska skjuta filmen på traditionellt vis utan istället använda fetaste digitaltekniken, är det emellertid troligast att det blir såväl franska som engelska i slutändan. Risken finns dock att projektet inte lyckas frigöra sig från en fix teknikidé och Guardian påpekade att regissörsgiganterna var mer intresserade av att diskutera 3D än karaktärerna.

5 Comments:

Blogger Jonas said...

precis som linjeföring och färgsättning alltid varit intressantast i tintinalbumen är väl 3D-teknik faktist det intressantaste den här gången? hur gör de locken liksom? om man vill ha karaktärsfördjupningar vänder man sig väl åt annat håll? jag ser heller att det är totalytligt och spännande än en att de typ psykoanalyserar haddock...

8:49 em  
Anonymous Anonym said...

Haha.. 'Aspergers på Frankrike' var innovativt, njutbart, kul, träffande, etc. etc.

10:03 fm  
Blogger Jacob said...

jonas: du är så endimen... förlåt, tredimensionell! men jag efterfrågar väl inte lika mycket psykoanalys som något intressant händelseförlopp, inklusive karaktärer, att följa i tre (3) filmer!

anonym: om du är Patrik så kan jag hälsa att det är Olle som myntat det!

3:17 em  
Anonymous Anonym said...

mindre fransk -- dvs inte alls Herge och Tintin kommer från Belgien

2:35 em  
Blogger Jacob said...

Ja, det var underförstått.

3:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home