måndag, augusti 14, 2006

Snörd

Skönaste matta omslagspappret och på framsidan av augustinumret Stephen Colbert som ser syntetisk ut efter en oblyg bildbehandling. Förstås. För Wired handlar om framtidens goda och om hur teknologin kan förändra allt, allt, allt.
Popkonstnären
Andy Warhol sa 1968 att alla skulle vara kända i 15 minuter i framtiden. Poporaklet Momus sa 1991 att alla snarare skulle vara kända för 15 personer. Nu skriver popkomikern (?) Stephen Colbert i Wired att alla istället kan bli experter på 5 minuter. (Chefredaktören Chris Anderson tycks i sin nyutkomna bok, och blogg, The Long Tail dock mer vara inne på Momus gamla profetia. Förenklat: Mindre masskultur, mer nischat. Tjena.)
Även om Colbert satiriserar ett medieklimat där faktakollen ibland är som bortblåst finns det ändå mycket att glädjas åt, verkar Wired mena. Bland annat
en ny elbil utvecklad i Silicon Valley och varför inte använda virtual reality i behandlingen av posttraumatisk stress. Och kommer inte laboratorierna snart ha ett fullvärdigt köttsubstitut färdigt på middagsbordet?
Wired ser ljust på framtiden och jag har bara hittat en enda Matrix-referens hittills. Sen är framstegstänkandet härligt förbjudet så här i vår åh-så-skeptiska och, som det påstås på sina håll, mörka tidsålder. Tron på teknologin och vetenskapen, ja, det blir nästan glättigt. Saker kommer att bli lättare.

Uppdaterat fredag, augusti 18, 2006:
Wired
skriver om Piratbyrån. Såklart!

Uppdaterat tisdag, augusti 22, 2006:
Apropå Colbert så hade jag missat att han har en beef med Wikipedia, som ju faktiskt är det perfekta verktyget för den som vill bli expert på 5 minuter.