torsdag, december 28, 2006

Mai

Jag såg hennes Dr. Glas på en dålig vhs-kopia med uselt ljud och vitsen med en viskande Per Oscarsson gick liksom förlorad, men jag räknar Mai Zetterlings Älskande par, Flickorna, Nattlek och Amorosa som några av de bästa svenska filmerna någonsin. (Scrubbers har jag inte sett.)
Annika Gustafsson har läst Mariah Larssons färska avhandling om henne. Gustafsson refererar bland annat till Bo Strömstedts omdöme om feministiska
Flickorna från 1968: "Vilka förstockade menstruationer!"
Om jag minns rätt liknade han också filmen vid en "deg".
Hade hennes filmer varit lika inhemskt bortglömda om hon inte varit svensk? Ett par av dem finns åtminstone på utländsk dvd: 1, 2, 3.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

om den dålig vhs-kopian med uselt ljud finns i din samling och har den kvar så hör av dig til mig: podalida@hotmail.com

Om det inte var på slb-arkiv du såg filmen.

Mai är lite väl bortglömd idag, tyvärr.

11:04 em  
Blogger Jacob said...

Tyvärr, jag såg den slb...

3:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home