torsdag, april 19, 2007

Où est Roy?

I. Kommer inte Roy Anderssons Du levande att tävla i Cannes?
No Roy? Listan på filmer har publicerats.

II. Danny Boyles Sunshine är inte bara årets hittills bästa film utan gör också att den snuttifierade bilden av världsrymden post-Fuglesang och allt flaggviftande, försvinner puts väck. Det fattar inte vanligtvis så givmilda Jeanette Gentele i
SvD. Måns Hirschfeldt på Kulturnytt fattar det. Premiär imorgon.

III. DN På stan anlitar frilansare som skriver långa artiklar om mat i Stockholm. Klokt, även om jag själv i regel tappar intresset efter dryga ingressen eftersom jag saknar dragning till kött. Isobel Hadley-Kamptz skrev till exempel om saluhallar för ett tag sedan och det var för många franska bloddruvor och panoreringar över köttdiskar för min smak. Men idag är det Anna Hellsten som skrivit texten och redan efter några sekunder måste jag slå upp körsnär och myskmadra och jag stortrivs. Jag gläds åt en köksmästare som erbjuder sig att lyncha krögare som serverar tigerräkor, även om det kanske gör att rubrikens "tallriksetik" kommer lite på skam. Men den här trenden med etisk kosthållning är åtminstone att föredra framför status quo där man vet att man handlar fel men blankt struntar i att göra något åt det.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kom igen! Sunshine är riktigt usel. Pretentiös och olidligt pompös. Skådespeleriet är förskräckligt. Astronauternas grälande får mig att tänka på intrigerna i ”Robinson”. Filmen letar efter en plot - hittar ingen - börjar låna av andra filmer. Ni vet vilka.

/Sam

11:45 fm  
Blogger Jacob said...

Kan inte gå med på att den letar efter en plot. Solen är döende! Att den lånar rundabordssamtal från Alien och ekologi från Den tysta flykten, och så vidare, gör den inte sämre i mina ögon.

2:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home