torsdag, maj 10, 2007

De neurotiska och skamlösa

I. Eftersom jag skrivit om både Simon Pegg och Toby Young på bloggen på sistone, kan jag lika gärna vältra mig i nyheten (från i höstas) att Toby Youngs How to Lose Friends & Alienate People ska bli film med Simon Pegg i huvudrollen. Kan bli kul, kanske. Betryggande: Regissören Robert B. Weide har regisserat och producerat Curb Your Enthusiasm. Oroande: Manusförfattaren Peter Straughan kastade nyligen upp tämligen usla Sixty six.
Har vi månne Djävulen bär Prada att tacka? Än fler redaktionella förvecklingar, ain't no love in the heart of Condé Nast, och så vidare. Jag tyckte ju att Djävulen bär Prada var ”en hyllning till den hjärtlösa karriärkvinnan uniformerad i dräkt och högklackat” och att det bara var för konvenansens skull som filmen fördömde ”hennes brist på stereotypt kvinnliga dygder som värme och empati”.
Toby Young är i sådana fall mer bekymrad över New Yorks själlöshet, över den ytliga statushetsen och över att kvinnor i karriären bara betraktar kärleken som en accessoar att imponera på andra kvinnor med. Jag har inte läst Sisela Lindbloms De skamlösa, som ju bland annat utspelar sig på en tidningsredaktion, men att döma av recensionerna ondgör hon sig över ett liknande tillstånd här hemma i Sverige.
Jag promenerade förbi Hachettes kontor på S:t Eriksplan idag i rusket, ett par stenkast från Bonnierskrapan. Antar att det är samma kontor vi kommer att få se i bakgrunden när förtexterna flimrar förbi i filmatiseringen. Kändes lite futtigt.


II. Efter att ha läst Victoria Benedictssons Fru Marianne tänkte jag först skriva en uppföljare till inlägget om Carl Fredrik Hill, men jag nöjer mig med att konstatera att Jette Lundbo Levy redan har skrivit om bilden av Benedictsson i Den dubbla blicken. Hon måste ha varit neurotisk eller sinnessjuk, menar litteraturhistoriker. ”Det kan ha varit så, jag ska inte försöka ställa diagnoser; men även neurotikern och den sinnessjuka ger sina skenbart mycket individuella utformade svar på en allmän och samhällelig problemställning,” skriver Lundbo Levy.