fredag, juli 13, 2007

It's... the future!

Astoria har alltså lämnat in sin konkursansökan. Kaffet har kallnat, helt enkelt. (Jag har för mig att Mårten Blomkvist kommenterade det i DN idag men hittar inget på nätet nu. Antingen har jag dåligt närminne eller så är det DN som har det.) Men det damp inte ned något överslätande pressmeddelande i inkorgen som det brukar när Astoria är i farten. Nu går ingen i Astoria ens att nå för en kommentar, om man får tro SvD. På hemsidan ser allt ut som vanligt, biograferna håller fortfarande öppet. Munkavle är det senaste i kommunikationsväg.
Det går ju utmärkt att läsa i läroboken vad monopol innebär. Lägg därtill Svensk Filmindustris vertikala integration, det vill säga att SF producerar egna filmer, vilka de också distribuerar samt visar på egna biografer, och det ser onekligen ännu mörkare ut för oss föredrar maktkoncentration lagom utspädd. USA satte som bekant stopp för det där 1948. Det går också att läsa Konkurrensverkets två år gamla stämningsansökan rörande SF:s bud på Sandrew.
Astorias konkurs kommer ju inte direkt som någon överraskning, och jag har egentligen inget att tillägga, men det bör kanske inflikas något om att biografpalatset inte är den enda arenan för visning av ny film dessa dagar. Jag såg en film som inte ens haft biopremiär i Sverige hemma hos en god vän häromdagen. CRAZY!
Förhoppningsvis finns det möjlighet till internetuppkoppling och studiecirklar i nedladdning på de flesta platser runt om i Sverige. "Kvalitetsfilmen", som den visst heter i folkmun, är inte utrotningshotad. Men den får det svårare att hitta till biograferna. Ja, det skrivs något liknande på bloggen Kulturekonomi.
Däremot kan det få konsekvenser på filmbevakningen i dagspress som traditionellt sett håller ögonen på biorepertoaren. Hoppas den höjer blicken.

2 Comments:

Blogger Charlotte W said...

Du har väl sett detta antar jag:
http://sydsvenskan.se/nojen/article252822.ece
Man kan gråta för mindre.

7:12 em  
Blogger Jacob said...

Ja, hörde det på radion. Det är alltid lika främmande att höra om filmkopior som blir ättika, brinner upp eller, rentav, slängs bort! Jag får aldrig in det i huvudet.

3:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home