fredag, september 28, 2007

Den man älskar (2007)

Utger sig Den man älskar för att handla om kärlek? Kanske är titeln bara en brutalt ironisk poesi av en sort jag inte riktigt känner.
Går det alls att tala om kärlek i en film om mäns våld mot kvinnor? Kanske har jag politiskt korrekta skygglappar på, och för någon som inte delar Lenas erfarenheter är det naturligtvis svårt att uttala sig om den psykologiska trovärdigheten i berättelsens vändning, det vill säga att hon överväger att återvända till Hannes som nästan slog ihjäl henne, trampade och sparkade på henne.
Jag är splittrad inför filmen, vilket kanske är bra. Alltså: Hon älskar honom, han älskar henne eller hon "älskar" honom, han "älskar" henne? Den man älskar duckar för svaren. Fegt? Vågat?
Jag inser att det är lite fusk att luta sig mot TT-intervjuer, men jag kan inte låta bli att se filmen i ett skeptiskt ljus efter det här:

Jonas Karlsson var rädd att grundhistorien, med kvinnan som frestas att återvända till mannen som skadar henne, skulle angripas av kvinnojourerna.

- Men de köpte passionen i vår skildring. Jag trodde de skulle bli arga, men ofta är de här förhållandena just väldigt passionerade.

Min kursivering. Hej kom hjälp mig. Eller vad hette det där MTV-programmet?

4 Comments:

Blogger Hynek Pallas said...

Ja, herregud. Min recension ligger inte på svd.se än, men jag funderar i liknande banor. Jag tycker inte att det är mycket som känns i den här filmen överhuvudtaget. Se spanska Ta mina ögon istället för en bättre hantering av ämnet.

9:51 fm  
Blogger Jacob said...

Jag tycker mig ha sett just ordet "passion" användes på ett lite obehagligt sätt när jag ögnat igenom mer positiva recensioner också. Ska läsa dina text!

4:59 em  
Anonymous Anonym said...

Underligt att filmens producent är en kvinnomisshandlare, och att han ändå vågar göra den här filmen

1:19 em  
Anonymous Anonym said...

jag tror att sådana filmer kan vara farliga. inspirerande, de löser upp gränser. idag rättfärdigas mycket av att det är politiskt inkorrekt.

4:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home