måndag, januari 15, 2007

Fint

Jag läser i Anneli Jordahls Klass – är du fin nog? att adelssonen, både formellt och journalistiskt, David Lagercrantz blev anklagad för att förakta folket efter att ha använt interlokutör i en text under sina studier på journalisthögkolan. Det är en fin anekdot. Det roligaste som hände under min tid på samma skola var att en kille som inte kom överens med tjejerna i sin grupp, jag tror det hade nåt att göra med genus, helt sonika slutade och bestämde sig för att bli lokförare.
Har också läst Jan Lumholdts intervjubok med Harriet Andersson som tack och lov aldrig bekymrat sig nämnvärt över om hon är fin nog. Vill läsa hennes kostymör Magos memoarer, Klä av, klä på, också. Han var tjusig på sin tid, intygar mormor Rut över telefon, och tillägger apropå SVT:s filmutbud i helgen, att hon ogillade Sömnlös i Seattle men trollbands av Ozons lågmälda pärla Under sanden. Nog finns filmsmaken i släkten. Fint.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

åh jag har hållit på att skriva en kommentar jättelänge nu o blir bara argare och argare. tänkte skriva lite kort om franskt klasskomplex, franska ungdomars jävla antifin kultur som jag avskyr. men det blir bara för mycket. kanske knåpar ihop ett gästbolggavsnitt åt dig om du vill ha. så kan du bli stolt över att även mitt frankrikeförakt har vuxit nästan till dina höga nivåer...
puss!

12:45 em  
Blogger Leopard said...

Lokförarmannen är en ikon i JMK:s historia. Eller var det hans tvilling. Ingen vet. Myten mår också bäst av att ingen vet.

10:03 em  
Blogger Jacob said...

emma: jag tänkte på det där med vietnam och franska skolböcker igår och blev lite arg, men annars föraktar jag inte frankrike! gärna gästbolgg!

jörgen: åh, jag gillar den här doppelgänger-tvisten du just mystifierade myten ytterligare med.

12:25 em  
Anonymous Anonym said...

jag föraktade frankrike i tre dagar, efter att jag såg claires knä. sedan såg jag en kvinna är en kvinna och då löste det sig, så jag bokade en flygbiljett till beauvais.

9:07 em  
Blogger Jacob said...

sonja/jason: jag har också hört att claires knä kan ha en avskräckande effekt! men min natt hos maud är ju bättre, så man får väl ta det onda med det goda. jag bokade min flygbiljett till charles de gaulle efter att ha sett mustaschen. jag vet inte vad det säger om mig.

10:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home