torsdag, januari 25, 2007

Mediakonsument på språng

FILM Elefantmannen (David Lynch, 1980)
Jag är en sucker för välgjort sentimentala humanistiska ställningstaganden i svartvitt.
BOK Andrew Glyn Capitalism unleashed
Jag är svag för män från Oxford som skriver illusionslös och redig makroekonomisk historik.
TV The Shield
Hur säger man gritty på svenska?
TIDNING Financial Times
Jag har helt oförhappandes slutat få DN och SvD och överdoserar brittisk know it all.
RADIO Utrikeskorrespondenter
Cecilia Uddén först och främst, men även Vincent Dahlbäck et al.
INTERNET La cinèmathèque française
Jag ska till Paris!
EKONOMIJOURNALISTIK Affärsvärlden
Läser att Kina nu har högre levnadsstandard än alla afrikanska länder, undantaget Mauritius. Till skillnad från övriga världen blir man fattigare och fattigare i Afrika. Ifjol hade Zimbabwe världens högsta inflation, 1000 %. BNP per invånare i Kongo-Kinshasa har sjunkit med 70 % sedan 1960. Så mycket jävlig statistik på en gång.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

har du inte hört folk prata om tex nitty gritty affären eller? då säger man det ju som nitty. när jag säger gritty blir det med lidingö i, jättefult. om jag säger det på engelska blir det på amerikanska och inte speciellt vackert det heller.

6:02 em  
Anonymous Anonym said...

jag menade mer vad det betyder, alltså hur man översätter det. men jag har kollat upp det nu: grynig, sandig. känns okej.
men tack för guiden till perfekt uttal!

8:11 fm  

Skicka en kommentar

<< Home