måndag, februari 19, 2007

Tacos

Mycket kan man säga om Paris, men det är inget fel på takåsarna. Hela det invecklade, höll på att skriva inavlade, taklandskapet breder ut sig framför Sacre Coeur. Staden verkar nästan orimligt alltomfattande. Taken må variera i höjd, form, färg och ibland, tycks det, funktion. Men från Sacre Coeur sett är allt grått.
Ovan utsikten från ett hotellfönster i femte arrondissementet. Biograftäta kvarter. Retrospektiv med Lynch och Fassbinder praktiskt taget runt knuten. Hann med att se Prinsessa på vift
som ingick in en alla hjärtans dag-serie. Väldigt spirituellt och medryckande och med stilig slutbild på Gregory Peck som lämnar den väldiga och redan 1953 arkaiska presskonferenssal där prinsessan nyss hållit audiens. Faktiskt bara där lika mycket finstilt kritik av institutionen kungahusets inskränkning av individens frihet, som någonsin The Queen år 2006.
Nära till Jardin
du Luxembourg. Soliga dagar. Kidsen spelar basket med dåligt pumpad boll och usel skotteknik. Pensionärer spelar tennis, går på smash men träffar nät. Folk sitter och läser Les Bienveillantes på stolar som jag inbillar mig står där bara för att folk ska kunna läsa Les Bienveillantes i solen. Det är lite gulligt instängt alltsammans.
Men nämnde jag att det lite längre bort finns en liten affär med det oslagbara namnet Moby Disques som importerar japansk musik?

2 Comments:

Blogger Jonas said...

först tänkte jag: märkligt att det är fassbinderretro nu igen, är det alltid det där (vilket såklart vore önskansvärt)? sedan insåg jag att det snart är två år sedan jag var där. om detta vore ett kafferep skulle jag kunna säga massa ordstäv om tiden som går nu.

12:30 em  
Blogger Jacob said...

med tanke på antalet biografer och retrospektiv, känns det som om att det är fassbinderretro mest hela tiden. den går bara runt och runt i paris, filmhistorien du vet. jag vet inte om det var det jag menade med att något kändes instängt. eller är det rent av tvärtom?

3:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home