lördag, juli 28, 2007

Äntligen helg

I. Ett par hyllmeter på Video 3000 i Helenelund får kommentera det svenska filmutbudet.
Om den svenska kriminalfilmen har samhällskritiska rötter (tänk Sjöwall/Wahlöö), som på senare tid inte sällan övergått i alarmism (tänk trilogin om Johan Falk - läs i Solskenslandet), har samhällskritiska regissörer i länder som ogillar samhällskritik tidigare mutat in politiska budskap i barnfilmer. En något halsbrytande jämförelse, mer frestande än adekvat, går att göra med den svenska ungdomsfilmen. Ta till exempel
Hip hip hora! och Sandor/Ida eller Säg att du älskar mig, en av förra årets bästa svenska filmer. Nu har jag förvisso missat Linas kvällsbok (som kom på dvd i onsdags) och vet inte hur subversiv den kan tänkas vara, men jag har osunt höga förväntingar. På fredag har Ciao Bella premiär. (Stod om den i DN idag, dock ej på nätet.)

II. Jag vet inte hur det är med er, men jag har oftast en dold (läs självisk) agenda när jag ger bort presenter. Det vill säga, ger jag bort en bok är det i regel något jag är sugen
på att läsa själv. Min mamma tyckte det var lite olämpligt att ge min pappa Michel Onfrays En handbok för ateister på självaste julafton, så det fick bli Stellan Björks bok om Stenbeck, mamma själv fick Ian McEwans Lördag, min bror von Triers Riket på dvd och min käresta Elin Wägners Pennskaftet. Nu i sommar har det äntligen gått tilltäckligt lång tid för att jag ska kunna fråga om ett lån utan att röja min diaboliska plan. Mohaha.

III. Det är något med Matt Damon som gör att jag inte tål honom. Som i Ocean's Eleven till exempel, eller Good Will Hunting. Det är nog därför jag har avvaktat med Den innersta kretsen, historien om upprinnelsen till CIA. Men nu ska jag hyra den imorgon eftersom jag råkade jag läsa det här häromdagen.
Han är på framsidan av både Empire och (den brittiska editionen av) Esquire med anledning av tredje filmen om Jason Bourne. Han har faktiskt fungerat i de tidigare två, där framförallt den senare är sevärd (biljakter!). Det har kanske mer att göra med regissören Paul Greengrass, men ändå.
I intervjun i Esquire kallar Damon konkurrerande spionmannen James Bond för en "imperialist misogynist" och själv karaktäriseras han som en "left-leaning Harvard man" som planerar att arbeta igen med Greengrass på Imperial Life in the Emerald City - "an account of Bush's neo-cons in post-Saddam Iraq" - efter en bok av Washington Post-journalisten Rajiv Chandrasekaran.
Jag ska försöka börja se på Matt med andra ögon.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gav mig in på Linas kvällsbok igår. Något gulligt över sådana filmer kan tyckas, men stängde av denna film ganska kort efter start. Ciao Bella är jag naturligtvis nyfiken på!

Så, vill du att jag har med mig mina fina muggar då vi ses snart?

/Kay

12:23 fm  
Blogger Jacob said...

Jag tänker hyra Linas kvällsbok i alla fall! 19 kr på ica. Haha, du tror att du kommer känna igen dig i Ciao Bella eller? :)

Ju fler muggar desto bättre!

9:48 fm  
Blogger Jonas said...

Linas kvällsbok är jättefin, om än lite ansträngda fucking å-analogier ibland. jag grät massor!

11:32 fm  
Blogger Charlotte W said...

Har också haft rätt svårt för Damon, men han verkar ju vara en ganska rar påg. Och han var väldigt bra i The Talented Mr Ripley.

9:12 em  
Blogger Jacob said...

jonas: Och jag blir glad av att se svenska filmer renons på Dogme 95-influenser. Vem har sagt att det snygga och slipade inte kan skildra det råa och nakna, typ?

charlotte: Jag vet, det har gått så långt att jag inte riktigt kommer ihåg om jag jämrade mig över hans uppenbarelse i The Departed eller inte...

9:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Jacob: Kan hända! Särskillt om han blir mobbad då han ej kan något om hockey eller samlar på dess bilder, tog ju ett tag tills jag skaffde mig en bunt! Wayne Gretsky? var visst inne då...

/Kay

12:52 fm  

Skicka en kommentar

<< Home