onsdag, april 19, 2006

Basic Instinct 2 (2006)

...har jag inte sett ännu. Men oj vad den har sågats unisont. Först i USA och sen här hemma, förstås. Recensenter har triumfatoriskt fnyst att den erotiska thrillern, minsann, har varit död i minst tio år säkert. Att de ens vågar göra en sån här film nu, det är ju så urbota dumt, en provokation... rentav!
Men hur kan man hata den erotiska thrillern så? Dubbeltydigheter, ofrivillig komik, psykoanalys, fallossymboler, blickar som bara skriker efter att få konnotera något, vadsomhelst, och kvinnor i blickfånget som inte är lealösa objekt. Allt det har den.
Men alla är inte införstådda med kritiken, tack och lov. På lördagen efter den svenska premiären skrev DN:s Kerstin Gezelius att Basic Instinct 2 är en "otrendig b-rulle att njuta av" och nu läser jag i majnumret av Sight & Sound att också Linda Williams hyllar den (och som tur var finns recensionen på nätet). Eftersom jag är en underdånig ex-filmstudent vet jag att hon har rätt. Linda Williams har för vana att ha rätt.
Ska springa och se den fortast möjligt. Jag misstänker nämligen att Sharon Stones get-away-with-it feminist icon
, för gammal för att vara förförisk femme fatale enligt mången manlig kritiker, inte lär projiceras på svenska biografer särskilt länge till.