lördag, april 15, 2006

Påsknöjen

Har spenderat oproportionerligt mycket tid framför mammas och pappas dator den här helgen. Rut är arg för det. Märker av internetabstinensen tydligast här. Tur att jag inte har skaffat bredband hemma. Bra gjort, klokt.
Har hjälpt Rut med bakningen, programmerat ugnen och sprungit ärenden i huset. Mycket har annars handlat om att läsa bloggar/tidningar och tafatta försök att ladda ner musik, så att jag ska klara mig ett tag framöver. Det har väl gått sådär.

Här är påskens bästa låtar i alla fall:
Tommy Eld - Säg vad kärlek är
My darling YOU! - Please don't talk to me I fall in love so easily (Mr. Pedro feat. Funky Fredd Remix) (Bra knyck, märklig rap)
The Embassy - Stage Persona
Otur and Johnny - Additional love
Nas - Life is lika a dice game (
90-talshiphopnostalgi)
Lord Digga - Who u rollin with (Dito)
Påskens bästa bloggar:
Rasmus Fleischer

Katrine Kielos
Fredrick Federley (inte för CUF-ordförandens egen skull,
utan för den hejdlösa (osynliga partiet)-debatten)
Annat bra under påsken:
"South Park"-avsnitten om konflikten om Muhammedteckningarna

Såg även V för Vendetta, och den värnade också om yttrandefriheten. Slog på stora trumman. Som tur var framställdes inte den verserade mannen i masken som övermänsklig utan tvärtom högst felbar, även om han var en Hjälte. Regin hade didaktiska inslag men var bra överlag. Kanske ibland ett aningen grumligt, på gott och ont, tankegods. Den berörde individens egna ansvar, fäktning, konsekvensetik, allas väl, Tjajkovskij, konstnärens plikt, öga för öga, frihet och annat, lite om vartannat. Men sammansatt och intressant kanske just därför.
Men helgens bästa film än så länge är ändå The Squid and The Whale. Som ett lögndetektortest. Inte för mig, utan för de insyltade alltså. Men det var bara jag som kunde se hur nålarna hoppade hela tiden, ha. Väl avvägda (populär)kulturreferenser som inte står en upp i halsen, finkänsligt skådespeleri av samtliga och träffsäkert pinsamma scener utan att det går till överdrift. Nu låter det hemskt lagom och tråkigt. Det var det alls inte. Gillar verkligen han Jesse Eisenberg (bilden) som var med i Roger Dodger också. Han var så trevlig när han var hos Conan O'Brien dessutom.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Remember remember, the fifth of november =) V var nästan
lika tuff som Nemo! Tyckte jag. Verkar som en härlig påsk
du har haft för dig vännen. Min var/är inte dum heller.

Hade bland annat en del söta barn på jobbet som "utbytte"
påskkort mot godis då. Vid mitt tredje kort började
jag ge tidigare kort jag fått istället för godis, snacka
om att busen blev förbluffade då jag med ett stolt leende
skänkte konstverk med söta kycklingar på! Självklart
fick de godis efter ändå, den som väntar på något gott...


Öl snart!
Hälsningar.
/Kay

1:09 em  
Blogger Jacob said...

ditt jobb är så idylliskt ibland! skulle behöva arbete där några dagar i sommar för att klara livhanken, men du vill väl inte ha mig där!

vi kan bråka om saken över en öl. deal!

7:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home